Adventskalenders zijn op meerder manieren zakelijk in te zetten. In dit artikel lichten we drie mogelijkheden toe en geven we praktische tips over het zakelijke inzetten van een adventskalender. Deze drie mogelijkheden zijn:

De adventskalender markt en stijgende populariteit

Voordat we de drie mogelijkheden bespreken is het goed om eerst te kijken naar de huidige markt van adventskalenders. Als grootste adventskalender-website van Nederland en België mogen we ons wellicht al een ‘expert’ noemen. Sinds 2017 verzamelen we de belangrijkste online data m.b.t. deze markt in Nederland en België. We verzamelen met name data over het online zoekgedrag van consumenten online – dit geeft inzicht in de populariteit van deze adventskalenders.

Grofweg zien we ieder jaar een grote stijging van de vraag. Adventskalenders zijn razend populair en er lijkt nog lang geen einde te komen aan deze groei. In het online zoekgedrag zien we ieder jaar stijgingen van zo’n 40% of hoger gelet op het aantal zoekopdrachten.

De tijd dat adventskalenders eenvoudige kartonnen dozen waren met enkele chocolaatjes erin, ligt ver achter ons. Tot de populairste categorieën behoren nu adventskalenders met: beauty producten, speelgoed (zoals Lego adventskalenders), eten en drank.

De meeste adventskalenders worden doelgericht gekocht. Hierbij bedoelen we dat consumenten (zeker online) op zoek gaan naar een passende adventskalender. Dit kan een bekende adventskalender zijn van een specifiek merk, echter zoeken de meeste consumenten op algemene termen zoals ‘adventskalender voor mannen’ of ‘adventskalender speelgoed’ etc. Er wordt meestal ook ieder jaar een andere adventskalender gekocht dan het jaar ervoor.

Wil je overigens meer specifieke inzichten in de data die we verzameld hebben over de Nederlandse en Belgische markt van adventskalenders? Neem gerust contact met ons op.

1 Eigen adventskalender in de markt zetten

Grofweg zijn er twee soorten bedrijven die momenteel adventskalenders vermarkten:

Merk-adventskalenders

Deze adventskalender worden uitgebracht door bekende A-merken. Dit zijn merken die een breder productassortiment hebben en een eigen adventskalender samenstellen met een greep uit dit assortiment. Denk bijvoorbeeld aan de Rituals adventskalender, mymuesli adventskalender of de adventskalenders van bekende chocolade merken.
Daarnaast bestaat er ook ‘private label’ adventskalenders (of B/C-merk adventskalenders). Dit zijn samengestelde adventskalender van onbekende merken die vaak als goedkoper alternatief aangeboden worden, bijvoorbeeld de Spa Exclusives adventskalender van winkelketen Action.

Voorbeeld Rituals adventskalender

Voorbeeld B-merk (private label) adventskalender van ‘Spa Exclusives’ – o.a. te koop bij de Action

Adventskalenders van een retailer

Naast de A-merken brengen ook winkelketens eigen adventskalenders uit. Deze kunnen ingezet worden als marketingmiddel, bijvoorbeeld om de loyaliteit te vergroten. Een voorbeeld hiervan is de IKEA adventskalender die in het najaar verkocht wordt en twee cadeaukaarten bevat die in januari (altijd een ‘slechte’ maand voor veel retailers) ingeleverd kunnen worden.
Daarnaast zijn er retailers die een adventskalender samenstellen in samenwerking met hun leveranciers. Een voorbeeld hiervan is de Bijenkorf adventskalender die 24 verschillende luxe-producten verkopen van diverse merken die de Bijenkorf verkoopt.

Voorbeeld Adventskalender van de Bijenkorf

Overweegt u een adventskalender op de markt te brengen?

Op basis van onze ingezamelde data kunnen we u helpen met het ontwikkelen van een krachtige en succesvolle adventskalender inclusief campagne om deze te vermarkten. De grootste uitdaging bij het verkopen van een adventskalender is de beperking in tijd. Adventskalenders zijn seizoensproducten. De gemaakte voorraden moeten binnen een zeer korte tijdsperiode verkocht worden om te voorkomen dat men met een grote restvoorraad blijft zitten. Deze kan vaak ook niet een jaar later verkocht worden omdat men ieder jaar weer een nieuwe versie verwacht.

Neem contact met ons op voor meer informatie en tips.