Een digitale adventskalender is een websiteapplicatie of (smartphone)app waarmee gebruikers 24 digitale verrassingen kunnen ontdekken. Deze applicaties zijn gebaseerd op de traditionele adventskalender. Een adventskalender is een aftelkalender die meestal bestaat uit een kartonnen doos met daarin 24 vakjes/luikjes. Het eerste vakje wordt geopend op 1 december en het laatste op 24 december. Op 24 december valt jaarlijks kerstavond. De digitale variant van deze adventskalender is een ideaal marketingmiddel om nieuwe klanten te bereiken en de loyaliteit van vaste klanten te verhogen.
Inhoud van digitale adventskalender
Naast als de traditionele adventskalenders bevat ook de digitale variant ook 24 verrassingen. Bij deze ‘verrassingen’ moet gedacht worden extra kortingen of waardebonnen die men ontvangt. Het is daarmee in feite een kortingsbonnen-boekje of aanbiedingsfolder met 24 kortingen/aanbiedingen verspreid over 24 dagen. Waarbij de gebruiker elke dag een digitaal vakje kan openen.
Naast een actie-gerichte adventskalender wordt een digitale adventskalender ook wel eens opgezet als een digitale quiz/wedstrijd. Voordeel hiervan is dat het tot het laatste moment interessant blijft om de vakjes te openen. Op het eind krijgt de gebruiker dan te zien wat zijn/haar score is en ontvang men een beloning.
Soorten digitale adventskalenders
- Adventskalender app. Dit kan een stand-alone app zijn die apart gedownload moet worden of een onderdeel van een bestaande app. Een voorbeeld van een integratie binnen een bestaande app is de digitale adventskalender van McDonalds of Domino’s Pizza.
- Adventskalender website. Dit is een ‘mini-website’, vaak ook wel campagne-pagina of landingpage genoemd met daarin een digitale adventskalender. Dit kan ook een alone website zijn of geïntegreerd worden binnen een bepaalde pagina (via een iframe of API-koppeling).
Voordelen en opbrengsten van de digitale adventskalender
- Direct meer traffic en omzet: spreek nieuwe klanten aan met exclusieve acties die enkel via de adventskalender-app of -website te krijgen zijn. De adventskalender is daarbij een belangrijk marketingmiddel voor de feestdagen bij veel bedrijven.
- Opbouwen van databestand (e-mailadressen). Door een e-mailadres-muur in te bouwen, waarbij consumenten eerste hun e-mailadres moeten invullen om toegang te krijgen, kun je via een digitale adventskalender een grote bulk e-mailadressen verzamelen die je later kunt targetten.
- Verhoog de loyaliteit: met een adventskalender is je doelgroep 24 dagen lang betrokken bij jouw merk of product. Je kunt je bestaande klanten iedere dag verrassen met extra acties, kortingen of gratis producten.
Hoe een digitale adventskalender maken?
Je kunt een digitale adventskalender laten maken door een webbouwer. De kosten hiervan zijn echter hoog. Er bestaan ook verschillende softwarepakketten waarmee je zelf (via een eenvoudige builder) een adventskalender kunt maken.
Als grootste adventskalender-website van Nederland en België weten wij alles over (digitale) adventskalenders. We werken samen met diverse software-leveranciers voor digitale adventskalenders. neem contact met ons op voor alle mogelijkheden.